Archive for december, 2008


A közösségi keresés következik

A Google forradalmasította az oldalak egymáshoz viszonyított elhelyezkedésére épülő keresést, majd most úgy tűnik, hogy egyre jobban helyezkedik a helyhez kapcsolódó keresés piacán is a Google Mobile és a Maps segítségével, ugyanakkor egyre több jel mutatkozik, hogy a keresés szétszakadozva olyan irányok felé is halad, ahol jelenleg a Google még nem igazán erős.

Óriási szerencséje, hogy bevásárolt a Youtube-ba, hiszen a szolgáltatásba épített kereső a világ második legtöbbet használt keresőjévé nőtte ki magát egy-két év alatt.

Arról nem beszél senki, hogy a közösségi oldalakon mennyit keresnek az emberek. A MySpace ugye Google uralom alatt áll, tehát az itteni keresések is rendesen beszámolnak a Google alá, a Facebook oldalát azonban például nem a Google motor hajtja és senki nem tudja, ott mennyit keresnek az emberek.


Tanács 2009-re: A gyors reagálás mindennél fontosabb

Minél nagyobb a verseny, minél több konkurens van a piacon, annál fontosabbá válik, hogy több információt szerezz a piacodról, mint bárki más.

2009-ben ez többszörösen is igaz lesz. Ahogy Tim Oreilly írja, a web kettes sikertörténetek nem a csillogó, cuki szolgáltatások, amelyek összehozzák az embereket a közösségesdi jegyében, hanem azok a valódi üzleti rendszerek, amelyek kihasználják az emberek és a gépek közötti hatékony együttműködés lehetőségét.


Az új WordPress layout

Egy kissé szokatlan, hogy az új WordPress layout bal oldali menüvel lett felszerelve és valahogy a rendszer bonyolultsági fokát is egy kicsit megdobta. Eddig függetlenül attól, hogy mennyi alkalmazás volt a rendszerben, a menük el voltak rejtve. Ez rossz volt azoknak, akik sokat változtattak a rendszerükön, de a hozzám hasonló felhasználóknak, akik évente nagyjából egyszer-kétszer, az oldal frissítése, vagy áttervezése esetén nyúlnak mélyebben az alkalmazásba, nem igazán volt jelentős hátrány. Ezzel szemben az előnye az volt, hogy a rendszer egyszerűnek tűnt.

Wordpress 2.7

Wordpress 2.7


Most az új layout érzésben ennél sokkal nehezebb. Sok menü, rengeteg almenü, nagyjából mindenen hasonló hangsúly. Ez egy kissé feleslegesen exponál olyan funkciókat, amiket jó esetben soha nem használ egy átlagos blogger.

Az új felület előnye, hogy a bal oldalra szervezett navigáció független lett a tartalomtól, így a tartalom jobban kezelhető, több a hasznos hely. A menünek is jobbat tett az átszervezés, ugyanis néhány plugin telepítésével és a hozzájuk tartozó beállításokkal a kattintható elemek száma pillanatok alatt akár több tucatra nőhet, amit a fenti navigáció már nem nagyon tudott kezeleni. Ezzel is valószínűleg azoknak a profi bloggereknek akartak kedvezni, akik rengeteg kiegészítőt telepítettek a rendszerükbe.

Mindent összevetve egyre kevésbé tűnik célcsoportnak a adhoc bloggerek köre és egyre inkább a bloggernek már egyre kevésbé tekinthető professzionális tartalomelőállítók köre, akik több tucat kiegészítővel megspékelve, minden apró elemet beállítva hoznak létre bejegyzéseket.


Távolodóban a weboldalaktól

2008-ban több olyan trend emelkedett ki, illetve erősödött tovább, amik a weboldalakat, mint szolgáltatásokat háttérbe szorítva egyre inkább a szolgáltatásokat mint oldalak közötti kommunikációt erősítik, ahol a weboldalak lehetnek tárolók, adatbázisok, bizonyos funkció szolgáltatók, de egy átlagos felhasználó számára a weben elérhető szolgáltatások akár több tucat háttérfunkcióból is felépülhetnek.

Egyrészt a Facebook-hoz hasonló hálózat építő oldalak továbbra is összefogják a funkciókat gyártó szolgáltatásokat a beépíthető alkalmazásokkal. A Facebook áttervezésével ugyanakkor a megoldás hátulütőjeként sokan felhozzák, hogy nagyon egy kézben koncentrálja a felhasználó felé mutatott élményt, ami hosszú távon az innováció ellenében hat. Ezen aggregátor jellegű oldalaknak a nyitottabb verziói is erőre kaptak mostanában, ilyen például a Friendfeed, amelyik nem igényli az alkalmazások telepítését, egyszerűen csak összefogja az ismerősök különböző oldalakba beküldött tartalmait.

E mellett a szolgáltatások közötti automatikus kommunikációt felépítő, úgynevezett cloud agent-ek is megjelentek mostanában. Ez utóbbiak olyan alkalmazások, amelyek automatikusan mozgatják az adatainkat egyik szolgáltatásból a másikba akkor, ha annak értelme van. Az egyik ilyen, ami a linkelt posztban is benne van olyan szolgáltatás, ami a twitteren beküldött linkjeidet automatikusan átmásolja a delicious linkgyűjtő oldaladra.

Valószínűleg jövőre több ilyen alkalmazással fogunk találkozni és hamarosan egyetlen akciónk több tucat szolgáltatásban is megjelenhet attól függően, hogy hol érdemes kipublikálni és apró szolgáltatások tucatjai dolgoznak majd azon, hogy minél kevesebbett dolgozva az adataink minél értékesebben jelenjenek meg a weben.

Egy ilyen világban vajon már nem is érdemes alkalmazásokat építeni? Dehogynem, bár ezek az aggregátorok egyre inkább elfedik az alattuk lévő rétegeket, a jó igényekre rátaláló alkalmazások továbbra is növekedni fognak, csak ezeknek egyre inkább az ilyen aggregátorok használatával megjelenő igényekre kell majd válaszokat adniuk.


2008 az átmenetek éve volt

Közösségi web
2008-ra úgy fogunk emlékezni – már ha emlékezni fogunk rá -, mint egy interregnumra a hálózati alkalmazások felemelkedése és a webet teljes egészében átható társas jelenlét között. Ez az év egyfajta frusztráció jegyében telt, amely megmutatta, hogy mekkora értéke van annak, ha az ismerőseinken keresztül láthatjuk a világot, ugyanakkor a szolgáltatások és alkalmazások nem igazán tették lehetővé, hogy ezt valóban kihasználjuk.

Személyes protekcionizmus
2008-ban eljutottunk arra a szintre, ahol már a védelem elsődleges igényként jelenik meg a világ információ áradatával szemben. Minden alkalmazásban a szűrést és a védelmet keressük miközben annak a látszatát is fenn akarjuk tartani, hogy minden lényegeset tudunk a világról. A Google Reader gyönyörű példája ennek, amikor az olvasó alkalmazás segítségével majdnem mindenről tudok, amit az ismerőseim érdekesnek találnak, akkor nagyjából tudok minden olyan dologról, amiről az ismerősi hálózatomban tudnom kell. Részese vagyok, a tudás birtokában több száz csáppal csatlakozom a világ információs áramlásához. Ha valami felismerés volt ebben az évben, akkor ez biztos.

Mobilhoz Magyarország kevés
Bár a mobil folyamatosan emelkedik ki a ködből, annyira illeszkedik a jelenlegi felhasználásba és többnyire a webről érkező erőteljes brandek uralják, hogy nem érezni a változást a bőrünkön. Bár az iPhone alkalmazások és az Android mutat valamit a közeljövő eseményeiből, valószínűleg itthon még 2009-ben is kissé homályos területről lesz szó. Egyszerűen az van, hogy eszköz szinten és kultúra szintjén nem tartunk ott, ahol nyugati társaink és az ilyen paradigma váltások, mint ezek is, sajnos úgy szaladnak el mellettünk, mint a gyorsvonat. Mire üzleti értelemben is beszélhetünk majd mobilos fejlesztésekről itthon, addigra már megint csak távolról követhetjük a külföldi trendeket.

Egy dolog terjedt rohamléptekben, a mobil internet elérés, amit főként a netbook-ok és a sima laptopok rohamos térnyerésének köszönhetünk, ez ugyanakkor nem adott új réteget a webhez.

Üzleti web kettő
Ha valami volt 2008, akkor ez az év biztosan a mindenki web kettőt gyárt éve volt. Az összes nagy és kicsi ilyen alkalmazások fejlesztésén ügyködött, vagy korábbi alkalmazásait újította meg ennek jegyében. Nagy váltásokról ugyanakkor nem nagyon beszélhetünk, nem volt átrendeződés a piacon.

A Sanoma tovább erősíti magát a listing piacon, a lassan lépünk, de akkor nagyot elvét követve, az Index tovább küzd, hogy platform szereplővé váljon és az Origo mintha itt az év második felére végre elindult volna abba az irányba, hogy jól kommunikált fejlesztéseket tegyen le az asztalra.

Alkalmazások
Bár ez már külföldön két éve megy, itthon az iWiW átalakításával együtt érkezett az igazán nagy lelkesedés az alkalmazás fejlesztéssel kapcsolatban. Egyes cégek már pozícionálják magukat erre a terepre és valóban sokat foglalkozunk a témával. 2009 elején kiderül, hogy valóban ez-e a Szent Grál. Én arra tippelnék, hogy nem, de színesebbé fogja tenni a hazai webet. A sima webre egyre inkább a Google a kapu, most egy új nagy kapu nyílik meg a felhasználók elérésére.

Google nagyhatalom
Ha eddig nem volt tiszta az, év eseményei megmutatták, a Google valódi nagyhatalommá vált a hazai weben. Kampányok, szolgáltatások ma már elképzelhetetlenek nélküle és ezt egyre többen ismerik fel üzleti oldalon is.

Mindent összevetve nem volt egy rossz év, az átmenet időszakaként fogható fel. Jövőre valószínűleg komolyabb változások lesznek, több nagyobb fejlesztéssel és erőteljesebb átrendeződéssel. Már ha a recesszió nem tesz be nagyon.


Magunkat megosztani nem menő?

Mostanában egyre többen olvassák a bejegyzéseinket Google Reader-en keresztül, az már biztos, hogy itt sem menő magadat aktívan mások arcába lökni. Csak akkor vagy “jó”, ha mások osztanak meg, de van ezzel egy kis gond. A Google Reader-t rengeteg valódi ismerős is használja, aki minden bizonnyal örülne annak, ha beraknád magad a megosztások közé.

A többiek, a feliratkozók és azok, akik egyéb aggregátoron keresztül olvasnak viszont nyilván bunkónak néznek, ha folyton az arcukba teszed online aktivitásodat a nélkül, hogy kérnék. A spamen nevelkedett kultúra ezt nem tolerálja.

Mit lehet ilyenkor tenni? Osszunk vagy ne?


Hulu.hu?

2008 nemzetközi videómegosztós eseményei közül a Hulu.com látványos felkapaszkodása volt, amelyik új bevételi csatornát nyitott az NBC-nek.

Azt rendesen elmaszatolták, hogy a látványos növekedés és a bevételek mögött kiadási oldalon egy egész lassan kihalásra ítélt verzióban élő iparág gigászi költségekkel játszó gyártósora szerepel, de mindegy, tegyük félre ezt az apró problémát, a Hulu.com sok pénzt hozott, a hirdetők imádják és ami még fontosabb, a felhasználók is imádják.

Nyilvánvalóan adódik a kérdés, ki lesz a hazai nyerőember ezen területen. Kinek van nagy mennyiségű filmje magyarul, vagy felirattal, ki lesz képes megszorítani az előzetesekkel, film leírásokkal és extra szolgáltatásokkal lassan már videótéka szintjére fejlődő bittorrent oldalakat?

Volt ugye több próbálkozás, az egyik kísérlet a Filmklikk, ami jelenlegi formájában több szempontból is kudarcra ítélt az előbbi versenyzőkkel szemben. Ma már sehol nem használt web idegen formátumban nézhetőek rajta a filmek és ami a lényeg, még pénzbe is kerül.

Most azonban egy olyan oldalt tett ki a NAVA amolyan “karácsonyi ajándékként”, ami jól is néz ki, a regisztrációt kivéve teljesen használható és ingyenesen próbálja elérni az interneten klasszikusok iránt érdeklődő felhasználókat. Senkit ne tévesszen meg, az ajándékozási kedv láthatóan egy profi csapat akciója, maga az oldal egy adatbázis építő eszköz, amire megérzésből azt mondanám, hogy egy későbbi szolgáltatás indítását készíti elő elérés oldalon.

Jó kérdés, hogy vajon itthon tudna-e gazdaságosan működni egy HULU féle szolgáltatás. A költségek magasak, egy ilyen infrastruktúra kifűtéséhez szükséges hirdetők vajon készek-e arra, hogy áttérjenek az internetre? Jövőre kiderül