Archive for április, 2009


2009 @Twitter

Angelday tegnap egy privát emailben megírta nekem és HH-nak, hogy Ő szeretne az első Twitter felhasználó lenni, akinek sikerül elérni a mágikus 2009 követőt, azon az alapon, hogy ha Ashton Kutcher-nek sikerült az egymillió, nehogymár a web kettes ugarnak ne menne a 2 ezreléke – LOL -.

Mivel jelenleg erőteljesen élbolyban vagyok követők számát tekintve, úgy döntöttem nem hagyhatom ki a lehetőséget, hogy Angelday és HH előtt elérjem ezt a történelmi számot. Ennek örömére tegnap egyébként este 9-kor találkoztunk és szándéknyilatkozatot írtunk alá, amit Józsi barátnője dokumentált, képek is lesznek.

doransky_angelday_hh

Ha szeretnél segíteni NYERNI, nagyon egyszerű dolgod van. Felmész a twitter-re, regisztrálsz egy felhasználónéven és elkezdesz követni a http://twitter.com/doransky-n. A rendszer nem egyértelmű, először regisztrálj be a rendszerbe, majd ha túl vagy rajta, akkor nézd meg a profilomat és kattints a follow-ra.

A doransky mögötti személyes brandet kezelő elemző csapat kalkulációi szerint hiába van Józsinak több látogatója az Apple kulcsszóra a keresőkből, az a néhány száz ember, amivel előrébb vagyunk, segíthet.

Semmi más dolgunk nincs, minthogy a Média Hungária konferenciára meglegyen a 2009 követő, nagyjából tehát 1 hónap.

Akkor és ott, ahogy Kutcher történelmi szavai visszhangoznak a fejemben, kimondhatjuk, hogy a közösségi média nagy és csak még nagyobb lesz mint eddig volt. Hatalmat a népnek, jee.

Most egy hétre elutazom, de a feladat komolyságára tekintettel lesznek bejelentkezések, talán még egy Ustream-es bejelentkezés is, ha minden jól alakul. A statisztikákat itt tudjátok követni.

És tényleg ne legyetek szégyenlősek, regisztráljatok és szavazzatok! A mikroblog jövője a cél!

És akkor néhány badge a doransky támogatására:

follow_doransky_2009_big

follow_doransky_2009_medium

follow_doransky_2009_small


Életmód biznisz, fenntartható üzletek

Ha megnézed a hazai kutatásokat, az emberek többsége az online területen – reklámosok között főleg – ki van égve, fásult. Küzdenek az óriási elvárásokkal, a feszes határidőkkel és a használhatatlan technológiával, amiben lényegében az ember a ragasztó, hogy készüljön a banner, össze legyen kötve az adserverrel, be legyen tervezve, hogy hol és mikor, az ügyfél megkapja amit akar, elkészüljenek a felületek és egyébként is, az emberek maguk gerjesztik a nagyobb feszültségeket.

A hazai vállalkozások vezetőin is ez látszik. Rengeteg munka az életben maradásért és a fejlődésért, közben a mókuskerék pörög.

Külföldön meg a sikeresebb cégek közül többen és persze itthon is a csöndesebb körökben látszik, hogy lehet másként csinálni. A weben ma már lehet olyan üzleteket építeni, aminek a működtetése nem kerül kiemelkedően sok energiába, 120% helyett mondjuk csak 85%-ba az idő többségében, még kicsi szinten is. Mert ugye mindenki így látja ma a piacot, dolgozom mint a hülye amíg kicsi vagyok, aztán majd egyszer nagy leszek és akkor mások fognak dolgozni nekem.

Izgalmas kérdés, hogy lehet-e úgy sikeres üzletet csinálni, hogy nem szakadsz meg kicsiben. Fenntarható üzletet, ahol jól megfontolt lépésekben haladsz.

Életmód üzlet néven szokták ezt emlegetni. Már komoly irodalma van, “4 órás munkahét” és hasonlók, amit elsőként az életmód tanácsadók vettek át és szépen degradálták is az értékét a gyorsan tehetségtelenül sokat akarok mentalitás szintjére.

A kérdés az, hogy lehetséges-e jó stratégiával, kemény de jól célzott munkával olyan üzletet építeni kicsiről, ami önmagát fenn tudja tartani, nem “büdös”, sőt még büszke is lehetsz rá. És ami a legfontosabb, milyen út vezet hozzá? Ügyfeles munkák, projektek?


Szaki 2.0

Bár már cikkeznek róla egy ideje a blogoszférában, nekem csak most jutott át az ingerküszöbömön egy readeres megosztásban a bringás-szervízes András – alias Dr. iPod – aki iPod-ot és iPhone-t szerel, mindenki jókat ír róla, az emberek – például Pohly Feri – eseményként tekintenek arra, hogy nála cseréltették ki a betörött képernyőjüket.

Az új iPhone Szervíz oldal profi munka, játékos és egyértelmű üzenettel, jó célközönségre célozva egyetlen dolgot kínál és elhiszed rögtön, hogy tudja. Másként nem születnének róla blog posztok.

Szeretem, ha egy sztori így össze van rakva, megmutatja, hogy mekkora lehetőségek adottak, ha valaki tudja, hogy kell kihasználni őket.

Egy jobb történet juttat el a kilátszó seggű szetereotíp lenézett szervízes imázsból…
Szervíz

… egy olyan szintre, ahol azt veszed észre, lehet presztizse annak, hogy valaki marha jó szakember egy kevésbé elismert területen – elektronikai eszközök javítása -.
picture-3

Az eredmény magáért beszél. Kiderült, hogy lehet fasza dolog abból 2009-ben, hogy te tudsz megszerelni valamit a legjobban a városban.


Mint Obama?

Pollner talált a személyes brand kezeléséről egy érdekes információt, hogy egyesek még akkor is frissítik a Twitter státuszukat amikor éppen egy konferencián adnak elő, tehát vagy a Blackberry ott villog a kézben, vagy mások csinálják az fárasztó melót helyettük – valószínűleg az utóbbi -.

Végiggondolva egyáltalán nem fura, hogy a személyes brand annyira fontos lett, egyeseknek megéri alkalmazottakat fizetni a karbantartásért. A legjobb példa, az amerikai elnökség intézményét mindig egy – több száz tanácsadóval támogatott – személyes brand tölti meg élettel, jelen esetben Barack Obama. Az elnökség talán azért ennyire sikeres forma, mert az intézményt mindig fel lehet frissíteni ezzel az erőteljes eszközzel. Egy ember, aki hisz a reményben sokkal hihetőbb és nagyobb sztár lehet, mint bármilyen ügy, nem véletlenül Oszama és Hitler a főellenség, Kenedy és Obama a főjó.

Csak meg kell nézni a történelmet, amit csaták, városok – épületek -, népek és karizmatikus személyiségek töltenek meg. A karizmatikus karakterekkel csak több ezer, vagy millió ember által alkotott intézmények vetekedhetnek, a hatalom – mint azt a világ leghíresebb szocilógusai is megállapították – egyik legerőteljesebb forrása.

Ha pedig ennyire fontos, akkor manapság, amikor ezeknek a személyes brandeknek a hatalma elképesztően megnőtt a közvetlen elérés hatására, nem csoda, hogy egyesek cégeket tartanak fent a menedzselésükre.

Ashton Kutcher a CNN-nel vetekszik, hogy kinek lesz meg az egymilliomodik követője a Twitteren. Abba az irányba tartunk, hogy az amerikai elnöknek, vagy egy popsztárnak közvetlen személyes elérése lehet akár egy egész nemzethez. Nem egy sajtóosztály segítségével, nem egy egész hadseregnyi médiaszemélyzettel, nem a hülye választók által megválasztott hülye bürokrácián átvergődött sértült bürokratákkal, hanem Barack Obama a WC-n ülve a Blackberry-ről szólhat a nemzethez néhány száz karakterben anélkül, hogy azt bárki cenzúrázná vagy felügyelné.

Ennek a jelentőségét nem lehet túlértékelni. Egyesek számára ez bőven megérhet pár alkalmazottat.


Üzletfejlesztés az új feladat

Az egyik legfontosabb dolog, amit a cégeknek meg kell tanulni mielőtt a webre mennek, hogy felismerjék a saját értéküket és ne az alapján akarjanak belépni a webes üzletbe, ahogy jelenleg ez az érték egy üzleti modellben manifesztálódik.

Rengeteg cég számára a webes megjelenés ugyanis nem jelent egyet a klasszikus tevékenység webre ültetésével. Vannak sörgyártó cégek, akiknek a honlapján egy bárba tudsz bemenni és ott a csapostól kezdve mindenkit lehet kattintani és rajtuk keresztül az oldal tartalmait elérni. A Microsft nem is olyan rég azt gondolta, hogy a hülye felhasználók számára úgy lehet lefordítani az operációs rendszert, ha egy átlagos asztal kellékeinek feleltetnek meg minden navigációs elemet. Az iPhone alap alkalmazásai közül a legrosszabb a notepad, amiben a kézíráshoz hasonló betűtípussal lehet mindent elolvasni. Az előbbi példák mindegyike intő példa arra, hogy mi történik ha egy cég azt gondolja, tükörfordítással lehet a webet, számítógépet vagy telefont a felhasználók számára hasznossá, egyértelművé tenni.


A keresőmarketing kezd nagyon bedurranni

Rabbit friss éves szám-fetisiszta posztjában érdekes adatok jöttek le a reklámköltésekről.
Minden nagyjából a szokásos rendben zajlik, dinamikus az átrendeződés a reklámpiacon, jön fel az internet mint a talajvíz, egy szám azonban durván odatesz.

Keresőmarketing

A keresőmarketing 243%-kal nőtt 2008-ban, ezzel már 17%-ot hasít ki a teljes online tortából. Ízlelgessük ezt a 250%-os számot.

Ha így mennek a dolgok, akár egy-két éven belül beállhat a search a nyugati szintre és ez néhány dolgot a hazai piac szereplői számára előre vetít:

A dolog hátterében nem tudni pontosan mi áll, de lehetséges, hogy ez már a Google hazai csapatának erőteljes ügyfél szerző aktivitásának az eredménye.


Mi lesz mobilon? Alkalmazás, vagy böngésző?

Ahogy görgettem végig az iPhone-os alkalmazások között azt vettem észre, hogy döntő többségük webes alkalmazásként, ingyenes weboldalként is tökéletesen megállná a helyét.

Van néhány dolog, amit nem lehet persze a böngészőben megoldani. A Skype jó, hogy elérhető alkalmazásként, de egy Facebook vagy egy Twitter kliens – egyéb produktivitást segítő alkalmazásokról ne is beszéljünk simán egy böngésző ablakban is hasonlóan fasza élményt nyújt, mintha letölteném az Store-ból.

Az új Gmail mobilos interfész azt mutatja, hogy itt fogják elsőként meglépni pl. az 5-ös html-ben rejlő lehetőségeket, mert a platform még nincs széttöredezve úgy, mint az asztali böngésző piac, sőt a mobilra mindenki most szuszakolja be magát minden böngésző a lehető legszabványosabb keretek között. A böngésző tehát ha így vesszük a mobilon még jobb fejlesztési környezet is lehet ha megtanuljuk kezelni a korlátait, mint lent az asztalon.

A képernyő mérete ugyanis csak nekünk nem mobilos benszülötteknek probléma. Élmény szinten a mobil web semmivel nincs hátrébb az asztali képernyőnél. Lőjenek le, de nem tudom eldönteni, hogy melyik a jobb, az iPhone-on olvasgatni a Google Reader-t, vagy a laptopon.

Most azt mondanám aki a mobilon pénzt akar keresni, az maradjon a webes fejlesztői környezetnél, tanulja meg a következő generációs szabványokat és tanulja meg őket alkalmazni egy átlagos képernyő 8-ad részén. És akkor nem kell összetörni, ha a RIM feljön az iPhone mellé.

Ahogy néztem egy dolog mozgata most a fejlesztőket az alkalmazás irányába, nagyon jó kis támogatás van hozzá és fejlesztési szempontból jól ki van szolgálva, ehhez kell még felnőnie böngészőt favorizáló fejlesztői környezeteknek.