Archive for június, 2009


Az ingyen tartalom vége?

Annyira örülnék, ha sokan bevennék a fenti mondatot, kevesebb lenne a konkurencia, de valószínűleg néhányan már rájöttek, az ingyenes tartalom él, élni fog és egyre inkább dominálja a webet.

Az ingyenes tartalom a kapu minden olyan szolgáltatásba és adatbázisba, ahonnan forgalmad lehet, google, facebook, twitter, hírlevél, stb. Nem csoda, hogy a közösségi alapokon nyugvó szolgáltatások növekednek a legjobban, ezt az ingyenes tartalmat ugyanis a legjobb, ha nem te, hanem mások állítják elő. A tartalom ugyanis drága és sok kell belőle és állandóan kell. Az ingyenes tartalom a pipeline első lépcsője.

Amit mostanában kezdenek egyre többen látni, hogy ingyenesség és hirdetés önmagában kevés dolgot finanszíroz ki, a hirdetési rendszerek egyrészt bedőltek, másrészt olyan cégek birtokában vannak, akik lehúzzák a profitot béka segge alá. Itt jön a képbe a freemium paradigma, ami már elemeiben régóta jelen van, de úgy igazán csak most kezd széles körben terjedni az ingyenesen sikeressé vált blogokban. Lehetne tekergetni a buzzword-öket, de röviden a freemium annyit jelent, hogy “adj valamit pénzért” ami az oldalad olvasóközönségének akkora érték, hogy fizessenek érte.


A blog halott

Annyian mondogatják az utóbbi időben, hogy akár még el is hihetnénk. A blog azonban egyáltalán nem halott, sőt szerves része a most zajló változásoknak.

9 éve a blog egy weboldal volt, ma már igazából egy beviteli mező több független adatbázisba. Ezek közül a legfontosabb a Google, Google Reader, Facebook, Twitter, eDM stb. és a blog még mindig a legjobb beviteli forma a Google-be, de a közösségi média gyülekező helyeire is nagyon hasznos, mert hosszabb szövegek kezelésére egyedül ez alkalmas.

Másik oldalon az arculat csak egyik oldalon jelent információ megosztást, a felület megjelenése szintén fontos. Mostanában egy kicsit hanyagoljuk a vizuális megjelenést a személyes arculat formálásában, de ettől függetlenül rendkívül fontos szerepe van és a jövő szerintem nem az homogenitás, hanem az egységes és letisztult interakciós dizájn irányába hat.

A blog tehát továbbra is legalább két-három olyan erős funkciót kínál, ami a mai világban elengedhetetlen, lehet, hogy bizonyos rétegek és emberek elérésére már a Twitter és a Facebook hatékonyabb és bizonyos szerepeket – pl. az azonnaliságot és legfrissebb híreket – elvesztett, de egy webes megjelenés nem lehet hatékony nélküle.


A legjobb webes marketing eszközök

A webes marketing eszközöket leggyakrabban az általuk terelt forgalom szempontjából szokták rangsorolni. Van azonban egy másik szempont is, hogy tudunk-e mérni benne, tudunk-e tanulni a hibáinkból, látjuk-e, hogy egyre jobbak leszünk vagy csak közvetett és nehezen számszerűsíthető visszajelzéseket kapunk.

Ha látod a hibáidat, tudsz belőlük tanulni és amint tanulsz és újra próbálkozol, megindul egy optimalizálási folyamat, amely a végtelenségig tart és amely mindenképpen egyre hatékonyabbá és jobbá teszi a marketing erőfeszítéseidet. Minél egyszerűbben és gyorsabban kapsz visszajelzéseket, annál több kört tudsz futni egységnyi idő alatt.

Másik fontos szempont a kísérletezési lehetőség. A jó webes marketing eszközök lehetővé teszik, hogy A/B teszteket csinálj, kipróbálj különböző hipotéziseket és ezeknek megfelelően lépj a következő alkalommal.

A harmadik szempont, hogy a legjobb webes marketing eszközök olyan piacot hoztak létre, ahol a teljesítmény egyenesen arányos a nyereséggel. Minél jobb vagy, annál többet nyersz.

E megfontolások mentén szerintem az eDM és a PPC, az oldalon belüli optimalizálás – és az oldalak közötti, affiliate – azok a területek, amelyek a legjobban működnek, ide fog becsatlakozni a SMO is és ide tartozhatna a SEO is. A spektrum másik végén a nem optimalizálás centrikus módszerek vannak, a web TV-i, az iparág rögzültségei és a technológiai támogatottság miatt közvetett módon visszajelző módszerek, ide tartozik nálam a banner – verseny mentes technológia, nem a hatékonyság dönt – és sajnos a SEO is – Google nehezíti a tesztelhetőséget -. Az előbbiben a legritkább esetben akarnak tanulni, az utóbbiban talán a legnehezebb.

E fejtegetés mentén a tökéletes marketing eszköz az eDM és a SEO keveréke lenne. Az előbbi technológiai támogatottsága, mérhetősége és tesztelhetősége keverve az utóbbi teljesítmény alapú piacával. Egy ilyen rendszerben lehetne a legtöbbet tanulni és a tanultakat felhasználva a legtöbbet nyerni.


Kiégés elleni védelem

Ez az iparág arról szól, hogy eleve sokat dolgozol, ha nem dolgozol éppen, akkor közösségi médiát optimalizálsz – lehetőségeket keresel -, ha nem optimalizálsz, akkor tanulsz valamit, amire holnap lesz szükséged.

A webes szakmának a legnagyobb átka és előnye, hogy látod miként haladnak a dolgok. Míg egy pénzügyes/mérnök talán kevésbé látja a szakterületén szükséges készségek és információ mennyiség gyarapodását és gyors elévülését, addig a weben teljesen nyilvánvalóan haladnak a dolgok. Ez valahol jó, mert inspirál a folyamatos tanulásra, valahol meg rossz, mert könnyedén elkap a gépszíj.

A list aparton jelent meg egy cikk, ami körbejárja a témát és lelkesen érvel a mellett, hogy érdemes komolyan vennünk a dolgot, mert kemény problémák lehetnek belőle. Bár sokan a depresszióval azonosítják a kiégést, valójában az csak egy tünete lehet annak az összetett problémának, ami a következő lépések mentén alakul ki:

Ha bármelyiket észleled magadon az utolsó pár elemből, akkor lehet, hogy ideje egy kicsit gondolkodni és lépni. A cikkben ajánlanak pár dolgot, például, hogy húzd meg a határokat. Bizonyos helyzetekben és időben tilos a munka, Aludj többet. Alakíts ki napi rutint, amibe beleférnek más dolgok is a munkán kívül. Csinálj időt magadnak, gondold újra át az értékrendedet.

A cél az egyensúly megteremtése, érdemes néha körülnézni, hogy mit csinálnak az átlagemberek, mit csinál a barátnőd, vagy a barátod, hogyan szervezi az életét egy olyan ember, akinek máshogy vannak beállítva a preferenciái.


Jó ha tudunk konverziót mérni

Azon a területen mozgó cégek, akik konverzió mérést tudnak csinálni, óriási előnyben vannak azokkal szemben, akik indirekt módon szerzik a bevételeiket.

A legfontosabb előnye az optimalizálhatóság mellett az, hogy üzleti értelemben minden erőfeszítést, fejlesztési irányt közös nevezőre hoz. Míg egy olyan szolgáltatásnál ahol nincsen ilyen kapaszkodó, a legalapvetőbb fejlesztések körül is lehetnek viták, hogy miért pont azt kell, vagy érdemes megcsinálni, addig egy konverzió köré szervezett szolgáltatás esetén, ahol a felhasználók nem indirekt módon járulnak hozzá a szolgáltatás bevételeihez, van egy olyan cél, amiben mindenki egyetért, egy cél, ami mérhető, optimalizálható, a végletekig finomítható. Több felhasználót kell vásárlásra ösztönözni vagy a vásárlási folyamat irányába terelni.

Persze ebben az esetben is rengeteg kérdéses pont lehet, hogy melyik funkció lesz az, ami valóban segíteni fog, mi lesz az, ami visszavetheti a hatékonyságot, vagy éppen hogyan kell növelni a szolgáltatásra érkező látogatók számát, de ettől függetlenül is van egy olyan mély közös alap, ami például egy közösségi szolgáltatás esetében nincs meg, ahol még a forgalom sem arányos a bevételekkel.

Ez az alap és a konverzió mérésének és optimalizálásának a lehetősége olyan előny, amit minden cégnek ki kell használnia, amelyiknek lehetősége van rá. Legyen az internet előfizetés, koncert jegy és utazás, bármi amit meg lehet mérni.


Az emberi döntés alapvető üzleti érték

Néhány évente menetrendszerint előkerülnek olyanok, akik úgy gondolják, tudnak olyan rendszereket csinálni, amelyek megmondják nekünk mi lehet az érdekes és fontos. Aztán persze ezek a próbálkozások rendre elbuknak.

Amikor azt gondolod, hogy gépek valaha meg fogják mondani helyettünk, hogy nekünk mi a fontos, akkor gondold végig, hogy ennyi milliónyi év evolúciója és egymásra hangolódása, a haszontalanok kiselejteződése után mennyire képes egy ember a másikról megmondani, hogy mi tetszhet neki, mire van szüksége. Erre vagyunk teremtve mégis csak jószándékkal mondhatjuk csak rá, hogy tudjuk. A testvéremmel eltöltött egy-két évtized után is mindig rácsodálkozom arra, amikor egy rendkívül szar filmre rámondja, hogy az jó – Crank pl. -.


10000 Retweet

Az egyik kifejezetten Twitterre gyártott petíció 10000 alkalommal lett néhány napon belül újramegosztva a Twitter felületeken. De mit jelent 10000 Retweet?

Mintha 10.000 ember mondta volna a körülötte lévő ismerősöknek, hogy helló, itt van valami érdekes, nézzétek meg, ha érdekel, ismerősöknek, akik lehetnek 5-en, vagy akár százezeren.

A Twitter bár a tudati érzékelés határán mozog – nem fókuszálunk rá annyira, nem tartjuk fontosnak, hogy minden üzenetet elolvassunk rajta – mégis rendkívül erős, mert a felhasználók sokkal könnyebben tolnak tovább információkat rajta keresztül. Míg levélben kétszer is meggondolod, hogy mit dobsz tovább a közösbe, a Twitter esetén ez a gát jóval kissebb, a kultúrája a rendszernek máshogy alakult. Itt szabadon terjesztik az emberek az érdekes híreket.