Social pr és branding

Loic le meur 2008 bűvszava az online új médiás marketing után a social pr, vagy közösségi pr. Több konferencián lehetett már róla hallani itthon is – IMA konferencián Végvári Imre és Parrag Krisztina -, nemzetközi blogokon pedig komoly beszédtéma kerekedett belőle.

Én személy szerint a PR-es cikkekből Loic le Meur-el értek igazán egyet, aki “A pr titkok bullshit” című bejegyzésében összefoglalja, hogy mit és hogyan érdemes online pr alatt művelni. Főként persze személyes perspektívából, nagyvállalati kommunikációban más az alap.

A legfontosabb meglátása, hogy a részvétel a médiában nem marketingen keresztül történik. A blogban és a közösségi médiában az emberek lettek a kapuk a termékhez és a vállalathoz. A vállalatnak fel kell vállalni egy, vagy több embert, aki személyiségüknél, tehetségüknél fogva képesek bemenni a közegbe, kapcsolatokat építeni és létrehozni egy képet, amin keresztül aztán a cég és a termékek is jobban ismertek lesznek.

Az Index termékeit jobban ismerik az emberek, mint az Origo-ét, mert az Index-esek többet járnak be ebbe a közegbe kommunikálni úgy, hogy közben előkerülnek a termékek. A pénzügyi szolgáltatások közül a Tóth András-t jobban ismerik ebben a közegben, mint a többieket, mert bejár ebbe a közegbe a blogján keresztül.

Ember kommunikál és az ember a pr alapköve a következő okok miatt:

A brand egy olyan világ találmánya, ahol az azonosítás nehéz volt és költséges, ezért kitaláltak egyszerűen reprodukálható jeleket, amiket rá lehetett nyomni a tárgyakra, hogy azonosítani lehessen és beszélni róla, hogy kié, vagy egyáltalán mi az. Majd rájöttek, hogy ez elég személytelen így, ezért ezeket a jeleket megpróbálták mindenféle tulajdonsággal felruházni, hogy olyanok legyenek, mint az emberek és az emberek mindenféle fasza attitűdöt alakítsanak ki a jelekkel szemben. De ettől azok még mégiscsak jelek.

Ma azonban megváltozott a helyzet, bármilyen digitális produkció mellé oda lehet tenni a linket, a képemet, amit csak akarok, nem korlátoz semmi. Amíg online vagyok, a kommunikációmat nem kell brand mögé rejtenem, mert nem korlátoz semmi, sőt annál jobb, minél gazdagabb képet tud rólam kapni az, aki a túloldalon van, a brand szerepe az online térben, hogy kapu legyen a személyiséghez. Ez ember digitális másolhatóság miatt mindenhatóvá kezd vállni, a brand pedig abban segíthet, hogy a személyiség professzionálisabb képet kapjon. Ennyi.

Ha céges kommunikációt akarsz jót, akkor neked kell vállalni a feladatot. Minél nagyobb nevű vállalatnál van valaki, annál nagyobb hátszelet kaphat, mint első, vagy vezető blogger. Egyszerűen bejuthat a közegbe.