A válság hatása a webes szektorra

Múlt évben azt magyarázta minden gazdasági szakember, hogy az amerikai lakáspiac bedőlése nem fog átterjedni a pénzpiacra, vagy a világ többi országára, aztán most a pénzpiac mégis erőteljesen remeg, a világ több országában, pl. Spanyolországban óriási ingatlan vállalatok dőltek be. Aztán azt mondták, hogy a pénz szektor bedőlése nem fog átgyűrűzni világ többi országába, aztán mégis.

Ebből azt szűrtem le tanulságként, hogy a válság bizony hamarosan kissebb-nagyobb mértékben minden szektort érinteni fog és minden olyan országot, ami az amerikai gazdasággal erőteljesebb kapcsolatban van – az EU pl. ilyen -, akárki akármit is mond.

Az amerikai online hirdetési szektor ebben az évben már csak 18%-kal fog nőni az elmúlt év 28%-hoz képest és ennek a fejlődésnek is a döntő többségét a ppc hirdetések piaca fogja elvinni, többnyire a Google, aki még rossz körülmények között is hozza a húsz százalék feletti növekedési ütemet. Jó hír nekik, rossz az iparág többi szereplőjének, akiknek nyilvánvalóan durva profit csökkenést kell már ebben az évben is benyelniük. A recesszió nem kedvez a reklámköltésnek és ahogy az amerikai eredményekből látszik, felerősíti a hatékonyság iránti igényeket, amit a ppc piac képes nyújtani, a display piac és a többi résztvevő a több éves kényelem miatt egyáltalán ne, vagy alig. Természetesen nem technológiáról beszélek, hanem a folyamatról.

Egyes elemzők szerint minket jövőre ér majd el a hullám, a lakáspiac itthon is keményen inog, a pénzügyi szektor pedig rendesen benne van könyékig az ingatlan ügyletekben. A költések többsége a hazai reklám életben a pénzügyi szektortól érkezik, ha ott történik valami, azt a szektor keményen fogja érinteni. A pénzügyi szektorral kapcsolatos kételkedések pedig minden iparágat visszarántanak a menetelésből, tehát mindenhol visszafogottabb költésekre kell majd számítani, hiszen szinte törvényszerű, hogy a marketing büdzsék hullanak el az elsők között.

2009 valószínűleg nem lesz egyszerű év a szektor résztvevőinek, hogy mégis mire érdemes készülni? A Google valószínűleg itthon is tovább erősödik, de a tartalomtulajdonosokat továbbra sem fogja eltartani, a hirdetők racionalizálják a marketingjüket, talán elindítja az egész display piacot is a CT alapú kampányok felé, amit már ebben az évben is több nagy költő stratégiává tett.

Az átkattintásokon alapuló kampányok a tervezőket is jobban rákényszeríti majd, hogy kiszámolják hol érdemes költeni, ami remélhetőleg a jó affinitású oldalakra vitt pénzeket növelni fogja, a rosszul teljesítő, vagy alacsony affinitású oldalak keményebb időkre készülhetnek.

Mindez persze lehet, hogy csak 2010-re fog megtörténni, mert a pénzek többségét épp mostanában fogják lekötni az ügynökségek és a tartalomtulajdonosok valószínűleg a 2008-as adatokat alapul véve, tehát ha jövőre változás áll be az ügyfelek részéről, azt az iparág az előzetes megállapodások miatt megpróbálja majd a klasszikus keretek között megoldani.