A bal az új felső

Az utóbbi években, főleg a web 2.0 aranykorában a jobb oldali navigáció volt a nyerő. Azt megelőzően? Természetesen a jobb, csak a blogok minimalista szöveg előtérbe helyezésének köszönhetően mindenki azt gondolta, hogy a bal oldali navigáció a sátán műve.

A trend annyira túlhajszolt lett, hogy minden szolgáltatás ebbe az irányba indult el és sokan jól is tették. Egyszerű navigációval, minimális mélységgel működő szolgáltatások többségének nincs szüksége nagy helyre, a web kettes termékek többsége ilyen. Ugyanakkor például egy Amazon nagyságú oldalnak már egyáltalán nem tett jót a navigációs erőszak. A felső menübe tömörített gigászi kategória halmaz nem volt barátságosan navigálható.

Aztán a web kettő állítólagos végét jelző időszakban most hirtelen megint váltást érezni.
Az Amazon volt az első igazán gigászi nagy, aki visszahozta a bal oldali navigációt és hát tudjuk, ha valamit az Amazon csinál – legyen az használhatatlan ebook reader, vagy bal oldali navigáció – az azonnal legitimálva van.

Az előbb pedig egy megosztáson keresztül belefutottam az új WordPress dizájnba is, amelyik elhagyja az évek óta erőltetett felső navigációt és ráugrik a bal oldali menüstruktúrára. Jó érzékkel. Megint a bal lesz a divat.

De hogy mindenkinek bal oldali navigációs struktúrákat kéne terveznie? Egyáltalán nem, azoknak érdemes, akiknek nagy hierarchiával kell elbánniuk. Ha webes szolgáltatásokat tervezel funkcionális eszközöket, valószínűleg nem ez lesz a te megoldásod, de ha például évek óta szenvedsz attól, hogy felső menübe vizuálisan elfogadható elmenüket paszírozz, most végre visszaadják neked a régi játékszered.