Indexed és Origoed: nem kell neked a címlap

Az utóbbi időben elharapódzott ez a címlap mánia, a blog.hu Indexes kiemenetei és a Blogter origo.hu-s kiemenetei kapcsán. Akinek még nem tiszta, érdemes ezzel az ajándékba kapott forgalommal kapcsolatban tisztába tenni néhány dolgot.

Amerikában már a 2000-es évek eleje óta megjelentek olyan oldalak, amik kis oldalakra gigászi méretű forgalmat zúdítottak. Az két legismertebb a Slashdot és a Digg. Ezek az oldalak, ha kiemelték egy másik oldal bejegyzését, azok forgalma néhány órára az egekbe emelkedett. Annyira tipikus mintázata volt ezeknek a kiemeléseknek, hogy külön nevet is kaptak, “Slashdotted”.

Egy ideig azt gondolták az emberek, hogy ez mennyire jó, végre van egy csatorna, ahová ha valahogy bepasszírozzák a kis oldalaikat, akkor eljön a kánaán. De hamar kiderült, hogy az ezekről az oldalakról érkező felhasználók nagyjából úgy viselkednek, mint egy száguldó bölénycsorda. Átvágtatnak az oldalon, néhány másodperc alatt letaposnak mindent, felzabálják a sávszélességet, majd úgy távoznak, mintha soha nem is jártak volna ott. Nem marad utánuk szinte semmi, a forgalom szépen visszaesik a korábbi szintre, a látogatottsági csúcs csak szép emlék marad.

Ha bárki látott már blog.hu-s Index kiemeléseket – de ide sorolhatóak az Origo.hu-s kiemeléseket is -, vagy látta a belőlük érkező statisztikai mintázatokat, ugyanezt tapasztalja.

Ezzel szemben a keresőkből érkező találatok – ha valaki nem trükközik – állandóan és folyamatosan növekedve, szinte tervezhetően érkeznek. Ha valaki csinál egy nagyon jó blogot a kereső emberek szokásait és igényeit figyelembe véve egy jól optimalizált környezetben és egy olyan domainen, amit szeret a Google – a blogter.hu és a blog.hu is ilyen -, azzal egy év alatt olyan forgalmat tud magának stabilan felépíteni, ami vetekszik ezekkel a kiemelésekkel és ráadásul nem csak pillanatokig tart, hanem ameddig foglalkozik az oldalával és teszi fel rá a tartalmakat. Több ilyen példa van már blogteres és blog.hu-s domaineken is.

És még egy mítosz. Ezekkel a kiemelésekkel soha nem fogsz rendes pénzt keresni, mivel teljesen esetlegesek, kiszámíthatatlanok és rövid ideig tartanak. Senki nem fogja megvenni tőled a blogodat a következő hónapra 3 valószínűsíthető index.hu, vagy origo.hu címlapért. Viszont, ha be tudod bizonyítani, hogy egy fontos célcsoportban normális elérésed van, akkor tiéd a pálya.