Üzletfejlesztés az új feladat

Az egyik legfontosabb dolog, amit a cégeknek meg kell tanulni mielőtt a webre mennek, hogy felismerjék a saját értéküket és ne az alapján akarjanak belépni a webes üzletbe, ahogy jelenleg ez az érték egy üzleti modellben manifesztálódik.

Rengeteg cég számára a webes megjelenés ugyanis nem jelent egyet a klasszikus tevékenység webre ültetésével. Vannak sörgyártó cégek, akiknek a honlapján egy bárba tudsz bemenni és ott a csapostól kezdve mindenkit lehet kattintani és rajtuk keresztül az oldal tartalmait elérni. A Microsft nem is olyan rég azt gondolta, hogy a hülye felhasználók számára úgy lehet lefordítani az operációs rendszert, ha egy átlagos asztal kellékeinek feleltetnek meg minden navigációs elemet. Az iPhone alap alkalmazásai közül a legrosszabb a notepad, amiben a kézíráshoz hasonló betűtípussal lehet mindent elolvasni. Az előbbi példák mindegyike intő példa arra, hogy mi történik ha egy cég azt gondolja, tükörfordítással lehet a webet, számítógépet vagy telefont a felhasználók számára hasznossá, egyértelművé tenni.

Nem véletlenül a terjesztési üzletágban történtek meg az első nagy webes sikerek. Ez ugyanis – élén az Amazonnal – az egyik olyan üzlet, amelyik szerencsés, hiszen nagyban hasonlít az a mentális modell, ahogy a weben működik ahhoz, amit a való életben megszoktunk. Egy bolt, ahol böngészni lehet és ha valami megtetszik, beteszem a kosárba és megveszem.

Az cégek többsége azonban nincs ilyen szerencsés helyzetben. Egy sörgyártó cég számára a web nem igazán egyértelmű platform, de ugyanígy nem egyértelmű egy ruhatervezésre szakosodott cég számára sem. Na ezek azok a cégek általában, akik óriási baklövéseket követnek el akkor, amikor megpróbálkoznak a webbel. Nekik ugyanis a weben újra kell alkotniuk a saját szerepüket és pozíciójukat az értékláncban. Mi az amit ők nyújtanak, amit más nem tud, hogyan viszonyul ez a szerepük a többi online szereplőhöz, hogyan tudják kihasználni az online térben lévő előnyöket? Ezek a kérdések pedig egyre égetőbbek, mert lassan aki nem talál magának szerepet a weben, az szerep nélkül marad.

A Razorfish egyik éves tanulmányában az ügynökségek számára a következőt mondja: el kell távolodni a kampányoktól és a kliensek üzleteinek építésére kell fókuszálni. Valószínűleg arra gondoltak, hogy a tanácsadó cégek és ügynökségek az ügyfelek számára az egyre szélesebb körben elérhető weben már nem kampányszerű megjelenést kell biztosítani, hanem meg kell teremteni számukra a rendelkezésükre álló háttértudással azokat üzleti modelleket, amellyel vagy sokkal hatékonyabbá tudják tenni az offline üzletüket, vagy amellyel ki tudják terjeszteni a bevételi forrásaikat a webre is.

És ez bizony marha nehéz. Egy sörgyártó, vagy egy karórákat készítő cég számára egyáltalán nem egyértelmű a dolog, hogy miként kéne a weben pénzt csinálni. A Threadless a poló üzletben, a Kiva.org az alapítványi üzletben csinált üzleti modell forradalmat egyáltalán nem egyértelmű módon. Vagyis nem üzleti modell forradalmat, mert ezek a szolgáltatások legkevésbé az üzletről és sokkal inkább arról szólnak, hogy valójában egy polónyomással foglalkozó cég és alapítvány értéke micsoda abban a világban, ahol rengeteg autonóm ember használja a webet és ehhez az értékhez hogyan lehet olyan webes felületet építeni, amely kiterjeszti és megsokszorozza az ebben az értékben rejlő lehetőségeket.

Ez tűnik mostanában nagy kihívásnak és igazi feladatnak. Üzletet építeni olyan cégeken, akiknek a webre költözése nem egyértelmű ugyanakkor egyre égetőbb a túlélésért.