Koncentráció

A fogyasztói technológiák mára elképesztő lehetőséget adnak arra, hogy bárkit elérjünk és korlátlan mennyiségű szolgáltatást és ajánlatot alakítsunk ki, ezzel az internettel induló és arra rápülő platformok konszolidációt is eredményeznek. A méretgazdaságosság ezen a területen is működik, csak nagyon máshogy, mint eddig.

Google, Apple, Amazon, Facebook, Netflix, csak néhány olyan szolgáltató, amelyik világmárkává vállt és néhány országot kivéve dominálnak egyfajta funkciót és szerepet.

Ami új ezekben a szereplőkben, hogy milyen kevés helyi jelenlétet igényel a pozíciójuk fenntartása. A legtöbb cégnek minimális lokális akcióra van szüksége, mert a terjesztést részben maguk, részben távolról vezérelhető aktivitásokon keresztül szervezik. A fizetés automatizált, a marketing digitálisan szervezett csatornákon történik, az üzemeltetés jelentős része sem helyi szereplőkre épül. A legtöbb világmárka helyi hálózatokra és erőforrásokra épülve és globális modelleken keresztül épül fel, ezek az új szereplők azonban valóban globális szolgáltatók.

A másik érdekes, hogy mennyivel erőteljesebben koncentrált az erő ezeknél az új szereplőknél. A legtöbb piacon 3-4-5 nagyobb szereplő is komolyan verseng bizonyos pozíciókért, de a legtöbb szegmensben, ahol ezek az új játékosok játszanak szinte nincs verseny. Ha van is konkurencia, az annyival hátrébb van, hogy nem tekinthető igazán komoly versenytársnak.

Bár szeretjük azt gondolni, hogy a gyorsan változó világban mindent gyorsan megértünk, a helyzet az, hogy ezek a cégek olyan üzleti modelleket építettek ki, amire máig nincs válasza a versenytársaknak. A piac értelmezése és a válaszok generálása messze nem olyan gyors, mint ahogy gondoljuk, hogy gyorsak vagyunk. Érzékelni sokkal egyszerűbb bizonyos üzleteket és működésüket, mint megérteni és válaszokat adni rá.

A harmadik pedig az, hogy a globális digitális terjesztési hálózatnak, fizetési hálózatnak pont olyan hatása van, mint az autopályáknak, vasútvonalaknak és gyors fizikai terjesztési infrastruktúráknak. Kedveznek globális szereplők létrejöttének.