Megfontoltan vagy a lehetőségeket kutatva

Vannak időszakok, amikor minden összeáll és pillanatok, amikor a dolgok elmozdulnak az egyensúlyi pontról és újra helyre kell billenni.

Clayton M. Christensen, híres harvardi kutató írt egy könyvet két alapvető és egymást folyamatosan váltó stratégiáról, How Will You Measure Your Life címmel. Ebben nagyon egyszerűen azt mondja, hogy az élet sokszor kínál lehetőséget, főleg ha minden erőforrással rendelkezünk és irányban vagyunk – akár cégről, akár magánéletről – van szó, hogy pontosan kijelölt célokat érjünk el megtervezett módon.

A legtöbb esetben azonban ezek a megtervezett célok és kijelölt útvonalak idővel valamiért elértéktelenednek számunkra, nem okoznak örömet, a cég számára értelmezhető nyereséget, stb. Ilyenkor megszűnik a kijelölt célok tervezett elérésének hatékonysága. Azok az emberek, akik tovább erőltetik, a cégek, akik tovább hajtják általában eredménytelenül zárják a napot.

Ilyen esetekben a fontos, hogy képesek legyünk változó és felbukkanó lehetőségekkel élni, amelyek célja és jelentősége nem tiszta, mindezt tervezett és elemző módon, úgy, hogy ha valahol meglátjuk a lehetőséget, azt tegyük a megfontolt stratégiánk célkeresztjébe.

Jó példaként hozza a Honda amerikai sikertörténetét. A Honda megpróbált betörni az amerikai nagy motorok piacára, ahol olyan szereplőkkel kellett harcolnia, mint a Harley-Davidson és majdnem csődbe ment. Az alkalmazottak némelyike azonban hozott a Honda robogóiból és azokkal jártak munkába, hétvégén pedig a hegyekbe, ahol a környékbelieknek egy idő után annyira megtetszett, hogy elkezdték kérdezgetni, hol lehet kapni. Nagy belső harcok árán sikerült elérni, hogy a Honda a kis motorokból is hozzon be az amerikai piacra, ami aztán akkora siker lett, amivel a Harley soha nem tudott volna versenyezni.

Hasonlóképpen jellemző ez a felbukkanó stratégia a Walmart-ra is, hogy tulajdonos az amerikai kisvárosból a szokásos “nagyváros, nagy bolt” irányba akarta venni a terjeszkedést az első üzlet sikereután, de a feleség meggyőzte, hogy érdemes lenne a környéken maradni és ott nyitni nagy üzletet egy másik kisvárosban. Ez B terv végül megalapozta a Wallmart későbbi fő stratégiáját, hogy egymáshoz közeli kissebb városokban nagy méretű boltokat hoztak létre, ahol a városok közti kis távolság miatt a logisztikai feladatokat központosítani lehetett.

Clayton szerint a siker titka annak felismerésében és abban a ritmusérzékben rejlik, hogy mikor kell a főstratégiát erőltetni és mikor kell fókuszt váltani és válogatni a rendelkezésre álló adottságokból, illetve azokra támaszkodva újat alkotni.