1 milliárd a semmiből

Az android a harmadik platform, amelyik eljutott az – egészen elképesztő – 1 milliárd felhasználóig, az első a Windows volt, a második pedig a Facebook. Következő évben várhatóan érkezik az iOS is a reprezentatív listára.

Ami nagyon érdekes – bár időben nem biztos, hogy folyamatos -, hogy mennyire gyorsan történt mindez. Az android 5 év alatt érte el, amit a Facebook nagyjából 8 és fél év alatt és sokkal gyorsabban, mint a Windows.

Az Asymco szerint az android új aktiválásainak 1.6 %-a ment az USA irányába, szemben az iOS közel 6%-val, vagyis az amerikai piacon az android platformnak gondjai lehetnek a közeljövőben, ami egyben a Google számára is komoly veszélyt jelent, de nem is ez az érdekes most.

A platform fejlesztések gyorsasága üzleti szempontból az egyik legnagyobb kihívás a cégeknek, vajon a regnáló nagyvállalatoknak mit jelent az, hogy 5 év alatt globális piac építhető egy platformból? Ha egy óriás cégnek újra kell magát strukturálnia egy új piaci belépő miatt, vajon ennyi idő alatt képes lehet rá? Szerintem nem.

Egy ilyen platform növekedése az első két évben általában vonal alatti, csak a piac belső, jó szemű elemzői számára észrevehető. Ebben az időszakban és méretben rengeteg kis hal van a piacon. Rengeteg kis veszélyforrás mozog ebben a léptékben, amelyek jelenthetnek valódi veszélyforrást is és apró érdektelen próbálkozást. A növekedési üteme azonban ezeknek az új platformoknak olyan, hogy szinte amint túllépnek ezen a szinten, hónapokban mérhető az idő, amikor a kis veszélyforrásból teljes értékű versenytárssá növik ki magukat. Nincs nagyvállalat – az emberi tényezők miatt -, amelyik annyira agilis tudna lenni, hogy ezt a sebességet meglépje és lereagálja.

Legtöbb esetben valahol az érzékelési küszöb környékén jönnek az első komoly lépések és döntések, mire piacilag értelmezhető választ ad egy cég, az még 1 év, mire a válasz piacra kerül, az új versenytárs már teljesen más szinten és növekedési pályán van.

Megint csak egy ok, ami miatt másolni nincs értelme.