Egyszerűen és egyszerűnek látszani

Bármilyen szolgáltatást vizsgálni az egyszerűség dimenziójában a következőképp lehet. Egyszerű-e előállítani és egyszerű az ügyfelek elé vinni, illeteve másik oldalon az ügyfél egyszerűnek látja-e és érzi azt.

A legtöbb szolgáltatás bonyolult. Amikor az Apple iPhone-jára azt mondjuk, hogy egyszerű, akkor azt a szubjektív érzést írjuk le vele, ahogyan a mögöttes funkciók felénk megjelennek. Egyszerű, mert az felület, amin keresztül kapcsolatba lépünk vele, lehetővé teszi számunkra, hogy komolyabb kihívás nélkül megoldjuk azokat a feladatokat, amikről úgy gondoljuk, hogy pont ezzel az eszközzel lehet. Egyszerű, mert el tudunk sétálni érte egy boltba, ahol egy szép dobozban átvesszük. Egyszerű, mert bekapcsoláskor nagyjából 3-4 perc alatt működőképessé tudjuk tenni és értjük, hogy mi mitől működik rajta.

A másik oldalon az iPhone elképesztően bonyolult. Működéséhez gigászi mennyiségű szoftverkódot kell összehangoltan megírni, egy egész operációs rendszert és a ráépülő programokat kell karbantartani, egész komoly hardver mennyiséget kell belezsúfolni egy kis keretbe, majd az egészet millió számra össze kell rakni, be kell csomagolni és el kell juttatni a felhasználóhoz a világ túloldalán.

Az iPhone előállítása elképesztően bonyolult, nemrég jött le egy cikk a 2007-es bejelentéséről, amiben azt a történetet járják körbe, hogy mekkora politikai csatározások közepette, mennyi, már szinte eldobott technológiával körbevéve, mekkora hibák sorozatával jutottak el oda, hogy alig egy nappal a bejelentés előtt tudtak egy működő telefont kivinni a színpadra, aminek az előállítása közel 150 millió dollárba került. Csak egy a nagyon szép példák közt, hogy Johny Ive és Steve Jobs által megálmodott első telefonok egyike egy tiszta fém készülék volt, direkt mintha arra találták volna ki, hogy árnyékolja a telefon antennát és amikor megjelentek vele, akkor a telefonos mérnökök mondták, hogy azzal bizony nem fognak telefonálni. Újra kellett tervezni az egész tokot. Amikor azt gondoljuk, hogy az iPhone egyszerű, akkor azt is gondoljuk egyben, hogy sok ezer ember, csapatok tucatjai dolgoznak szolgáltatások tucatjain, csak hogy a termék számunkra egyszerű legyen. Ami számunkra egyszerű, az az Apple dolgozóinak elképesztően bonyolult és kemény munka. Ha egy cég egyszerűségben akar versenyezni, akkor valójában az egyszerűség látszatában akar versenyezni, nem abban, hogy azt milyen egyszerűen, fájdalommentesen lett előállítva.

A világ bonyolult, szóval amikor valami nagyon egyszerűt és érthetőt látsz, biztos lehetsz benne, hogy a túloldalon egy egész hadsereg dolgozott azon, hogy a világ mögöttes bonyolultságát egy rád ergonomómiailag tökéletesen szabott válaszba csomagolja és tálalja úgy, hogy magad is meglepődj.