Stratégia vagy adaptáció

Egy korábbi bejegyzésben írtam arról, hogy az ember egyik sajátossága, hogy képes a jövőt elképzelni és arra reagálni. Annyira jók vagyunk benne, hogy a munka világában építettünk is erre egy szakterületet, úgy hívják: stratégia.

A Singularity University-n a big data témakörben az egyik legérdekesebb trend számomra az volt, hogyan változtatják meg a cégek működését a big data rendszerek. Ez az egyik olyan buzzword, amit leírva sok helyen láttam már, de valódi hatékonyságát ritkán tudtam ellenőrizni.

Most minta mégis valódi változások jönnének és a nagy mennyiségű élő adat feldolgozására képes rendszerek miatt átalakul a cégek működése.

Egy nagyon jó példa, a pénzügyi szektorban olyan rendszereket építenek, amelyek nem modelleket használnak a piaci befektetések menedzselésére, hanem olyan adatfeldolgozó rendszereket, amelyek elképesztő mennyiségű élő adatra reagálnak, mintakövetés helyett az anomáliákat keresik, ezeket vizsgálják és hoznak elképesztően gyorsan döntéseket.

A cégek működésére ez óriási hatással lesz. A vállalati működés az agy működését imitálja, annak is azt a képességét, hogy megjósolja, mi következik – nexting – és azt a képességét, hogy gyorsan felismerje az anomáliákat – oroszlán a bokorban – és ezekre gyorsan reagáljon.

Erősödik az adaptáció és a gyors reagálás szerepe a modellezés mellett, ami azt jelenti, hogy egy cégnek a jövőt már nem csak megjósolni kell, de az automatizált, valós idejű adatokon alapuló adaptivitás szerepe is nő a versenyképességben.