Mit ér 19 milliárd dollár?

A Whatsapp Facebook eladás egész elképesztő szintre vitte a startup piaci felvásárlások korábban elképzelt szintjét. Pár év alatt teljesen átalakult ez a piac és a felvásárlások szintje arra enged következtetni, hogy a világ legfontosabb befektetési területe kezd lenni a mobil piac.

Egyik oldalon teljesen érthetetlen, hogy mi adhat indokot egy ilyen értékelésre. Ha számolunk egy kicsit, a Whatsapp jelenlegi működési modelljében ügyfélre eső éves árbevétel 1 dollár, ami lefordítva annyit tesz, hogy a következő 1-2 évben az éves árbevétel elérheti akár az 1 milliárd dollárt is – 1 milliárd felhasználó -. 1 milliárd dollárra valószínűleg hasonló volumenű kiadás is esik. 1 milliárd dolláros árbevételre senki nem fizetne ki 19 milliárdot.

A mobilpiac alkalmazásboltjai azonban pontosan ugyanúgy viselkednek, mint a web abból a szempontból, az alkalmazások használati eloszlása nem sokban tér el a webtől. Az ilyen gyors és általános elérést biztosító hálózatoknál jellemzően a győztes mindent visz szerep a jellemző, az a cég, amelyik megfog egy pozíciót, funkciót, általában minden felhasználót összegyűjt és a többi szereplő – még a második is – jóval lemaradva követi. Google, Youtube, Facebook, stb.

A mobil piac láthatóan az emberek digitális elérésének legkissebb közös többszöröse, az azonnali üzenetküldés ebben a legalapvetőbb funkciók egyike.

Ha így számolunk, akkor a Facebook valószínűleg a megosztás szinonímája kíván lenni, ebben a Facebook a webes sikeresen meglépett minden szükséges lépést, a mobilon láthatóan nem egy alkalmazás, hanem alkalmazás típusok lesznek jellemzőek megosztásban. Kép megosztás, üzenet megosztás, stb. A Facebook ennek a stratégiának a kivitelezéseként minden olyan startupot megvásárol, amelyik ebben a pozícióban akar erősíteni. A felvásárlás ténye ebből a szempontból tehát nem is izgalmas, az összeg az ami engem nagyon meglepett, egy ilyen kiadás még egy ekkora cégnek is óriási falat, akkora energiabefektetés, ami számos más beruházást visszavethet a cégben, pl. webes fejlesztéseket és komoly kockázatot jelent az üzletre nézve, az értékelés mérete ezért engem egy dologra enged következtetni.

A Facebooknál úgy gondolják, hogy a Whatsapp 3-4 milliárdos felhasználó bázisú szolgáltatóvá vállhat a közeljövőben, ahol a meglévő éves előfizetési díjon felül extra árbevétel termelő eszközökkel képes lehet hosszú távon nyereségbe fordítani ezt a kiadást. Ha ez igaz, a Facebooknak sokkal komolyabb tervei vannak a világ kommunikációs piacán, mint azt korábban elképzeltük.