Miért nem fogja a “social search” kiszorítani a Google-t?

Hiába tartott róla Scoble egy általános iskolai óra hangulatát idéző didaktikus performanszt, szinte nulla esély van rá egy nagyon egyszerű oknál fogva. A Google eleve olyan algoritmust használ, amelyik alapvetően szociális, felhasználói ítéletek kiszűrését teszi lehetővé gigászi méretű szövegtestből.

Az új trónkövetelők – techmeme, mahalo, facebook – bár integrálnak bizonyos központosítottabb “szocialitást” a produktumaik minden esetben weboldalakban jelenik meg, amelyeket a Google a saját módszerével felhasználhat arra, hogy rendszerezze a világ információit.

Nem véletlenül pénzeli a világ jelenlegi legjobb humán erővel felépített keresőjét, a Wikipédiát. Az oldalak tele vannak értékes és jól szűrt linkekkel, amit átrostálva a Google relevánsabb találatokat tud adni. Ebben rejlik igazán az ereje, megtalálni a minősített forrásokat és ezeket rávetítve a hálóra kiszűrni az értékes találatokat.

Az adatfelhő feletti kontroll a hatalom és ebben a Google a nyerő. Ha jobban belegondolunk, a Google pont abban a pozícióban van, ahol a szociális címkézést, a szociális keresők linkelési mintázatait és a nyitó hálózat építő szolgáltatások bizalmon alapuló hálózatát kiaknázva következő szintre emelheti a keresést.