Hálózat építés tör előre az elérés terén szorongatva az e-mailt és a blogokat

A blogolás valószínűleg azért nem lesz soha igazán fővonalas jelenség itthon, mert rendkívül nehéz mozgósítani az olvasóközönséget az új blogok irányába. Nagyon nehéz látogatottságot építeni és ebben senki nem tud komolyan segíteni, valahogy a hazai olvasói kultúra sem alkalmas rá, hiába viszel látogatottságot egyes blogokra, nem ragadnak meg a tartalomnál, nem iratkoznak fel az RSS-re.

A web nem közösségi eszköznek épült eredendően, a blogok is kevéssé azok a láthatóság, megtalálhatóság és észrevehetőség tekintetében, az embereknek meg kell küzdeni a technológiával és többnyire egymással konkuráló eszközök miatt nehezen kapnak teljes képet a weben elérhető tartalmakról. A webet csak olyan szolgáltatások tudják társassá tenni, amelyek képesek megmutatni a használó embereket és aktivitásaikat és koncentrálni tudják a figyelmüket, ezek ma szinte kizárólag a hálózatépítő szolgáltatások.

A Facebook-on ma sokkal egyszerűbb látogatottságot szerezni, mint a blogokon keresztül, a hálózati szolgáltatások már most megverték az emailt néhány országban egyszerűen azért, mert a kommunikációt az ismerősökkel egyszerűbben meg lehet oldani ezeken keresztül. Szerintem hamarosan a blogokat is elérheti ez a veszély, még a publikus területen is.

Az elmúlt év teljesítményeit illetően elég szkeptikus vagyok, a blogokkal kapcsolatban nem történt igazán komoly minőségi újítás, sőt a mikroblog szolgáltatások megjelenése a blogolás egy jelentős részét okafogyottá tette.

A Facebook-on ezzel szemben már most több, mint 7000 alkalmazás érhető el, elképesztő értéket generálva a platformra. Webes forradalom a hálózaton belül. Előbb, vagy utóbb megtörténik ennek a modellnek is a lokalizációja – utána pedig talán az alkalmazásoké is – és akkor komoly változás várható. Hogy miként fog történni, a hazai hálózatépítők kapcsolnak, vagy a lokalizáció hatására fogják meglépni a szükséges lépéseket, még nem tudni, de meg fog történni.

A látogatottság pedig tovább szívódik fel a középpontokban, ami eldönti, hogy a felhasználók miként akarnak hozzáférni tartalmakhoz.