Vírus marketing a videómegosztásban

A vírus marketing olyan, mint sikeressé válni Hollywood-ban. Minden színész szeretné megcsinálni, de csak keveseknek sikerül.

Tartok egy előadást videómegosztásról holnapután a Kamera Hungárián és mint az egyik használt eszközt szeretném elővenni. Annyi biztos, hogy aki ma vírus marketinggel szeretne a piacra bejutni, annak nehéz dolga van.

A vírus marketing a figyelem gazdaság marketing technikája, olyan piacokon futott be sikeresen, ahol a média áramlásának csatornái gyors iramban tolódnak el a központi terjesztőktől a felhasználói hálózatok irányába.

Ilyen szerkezetű médiában a profitmaximalizálás stratégiája nem az, hogy az elérésbe toljuk bele a pénzt, hanem, hogy megpróbálunk a minőségi gyártásra öszpontosítani, a terjesztésről pedig a felhasználók gondoskodnak. Ha minden jól megy, aztán a klasszikus online is rásegít, végül nagy közös forgalom gyártásban borul egymás nyakába a két csapat.

A probléma az, hogy itthon ez a hálózat még nem annyira erős. A látogatottság erőteljesen koncentrálódik, a felhasználói aktivizáláshoz pedig olyan mértékű elérésre van szükség, amit kézzel gerjesztve igen nehéz, majdhogynem lehetetlen meglépni.

Ezen az sem segít, hogy a hirdetők a klasszikus online számait szeretnék itt is látni. Banner AV-k és UV-k önálló célokká váltak a hazai hirdetési piacon, nem szükséges mögé komolyabb üzleti magyarázatot, stratégiát tenni. Emiatt van az, hogy a mai online médiában az “olcsón tudsz sok embert elérni” sales pitch az egyetlen nyerő forma. Ha valaki mögöttes üzleti célokra lőve szeretne kampányt tervezni, vigyáznia kell, könnyedén perverznek nézhetik.

Pedig jó lenne, ha ez lenne az elfogadott retorika, mert akkor alacsonyabb elérésekre is lehetne tervezni gyomorgörcs nélkül, hogy a hirdető majd jól rádvágja az ajtót, hogy csak néhány százan nézték meg az oldalad.

A videómegosztós tapasztalataim azt mutatják, hogy rásegítés nélkül semmi komoly nem történt a hazai piacon, egyedül az olyan pszeudo vírus kampányok futottak be, mint amilyen az Apa kezdődik mém is volt.